بررسی تطبیقی تصاویر روی جلد با تصویرسازی داخل کتاب های دوره ی اسلامی (تیموری و صفوی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده حمیده میرشفیعی
- استاد راهنما محمدرضا دادگر حسن سلطانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده مهمترین شاهکارهای تجلید دوران اسلامی مربوط به دوره های تیموری و صفوی است و بیشتر تجلیدها و کتاب آرایی های مذکور در کتابخانه-کارگاههای سلطنتی انجام شده است؛ خوشنویسی، تصویرسازی، تذهیب، تشعیر، تجلید و فنون مرتبط با آن (حکاکی، ضربی، سوخت، معرق و لاکی) در کارگاه های مذکور توسط هنرمندان به نام آن دوران انجام می گرفت. با این که در ابتدای دوره ی تیموری، نقوش هندسی برای تصویر روی جلد بیشترین کاربرد را داشت اما به مرور نقوش گیاهی، حیوانی، تخیلی و همچنین نقوش انسانی به آن افزوده شد. باید یادآور شد تصاویر انسانی یاد شده با گرایش روزافزون به تولید جلدهای لاکی در دوره ی صفوی بیشتر شد. در رساله ی حاضر پس از بیان تاریخچه ای از تصویرسازی و جلدسازی دوران صفوی و تیموری به بررسی و مقایسه ی تطبیقی تصاویر روی جلد و داخل کتاب در این دوره های پرشکوه جلدسازی ایران پرداخته می شود. در نهایت نیز این نتیجه حاصل می گردد که فنون ظریف تر و پرکارتر تجلید (سوخت، حکاکی و معرق) بیشتر در دوره ی تیموری استفاده می شده است؛ اما به کارگیری فنونی که قابلیت بیشتری برای تولید انبوه داشته اند (ضربی و لاکی) و نیز سرعت اجرای آنها بالاتر بوده است بیشتر به دوره ی صفوی بازمی گردد؛ افزون بر این تصاویر روی جلد و داخل کتاب همواره از مکتب خاص دوران ساخت خود تبعیت می کردند، حتی اگر تصاویر داخل و بیرون کتاب به لحاظ ساختاری ارتباط مستقیمی با یکدیگر برقرار نمی کردند.
منابع مشابه
مطالعه تطبیقی جلد های چرمی قرآن کریم در دوره تیموری با جلد های چرمی در دوره مملوکی مصر
جلدهای چرمی قرآن، از میراث باارزش هنری- مذهبی میباشد. دوره تیموری یکی از مهمترین دورههای هنری در ایران میباشد که هنر کتابآرایی در آن به اوج شکوه خود رسیده است. این دوره همزمان با دوره مملوکی در مصر میباشد که جلدهای چرمی قرآنهای آن نیز بسیار نفیس و گرانبها بودند. ارائه تصویر روشنی از جلدهای چرمی که بهعنوان جلد قرآن کریم بهکاررفتهاند، آشکارکننده هنری است که در طول تاریخ توسط هنرمندان ...
متن کاملبررسی تطبیقی تذهیب آثار ادبی دوره تیموری و صفوی (شاهنامه بایسنقری و شاهنامه شاه تهماسبی)
نقوش تزیینی از اواخر قرن هفتم ه.ق. توسط نگارگران ایرانی به شکل متفاوتی در کتب ادبی مصور به کار رفت. این شیوه جدید تذهیب طی قرن نهم ه.ق. تحت تأثیر تیموریان به تدریج فراگیر شد. تذهیب به کار رفته در مهمترین نسخ ادبی قرن نهم و دهم شاهنامه بایسنقری و شاهتهماسب نیز نشانگر پیوندهای هنر کتابآرایی میان دو دوره است و وجوه ممیزه آنها زمینه خوبی برای مطالعه ایجاد میکند. در این پژوهش با استفاده از مناب...
متن کاملبررسی خط کوفی روی پارچه های دوره ی اسلامی
چکیده خوشنویسی یکی از هنرهای خاص دوران اسلامی است. خط کوفی ـ که خطی عربی است ـ به پشتوانهی نوشتار کلام الهی، ارزش و اعتبار ویژهای یافت. این پشتوانهی معنوی با حضور در عرصه های مختلف هنری و به کار بردن سلیقه توسط هنرمندان، به شکل گیری انواع خط کوفی منجر شد. خاستگاه این خط، شهر کوفه و بیشترین استفاده از آن به عنوان یک عنصر تزئینی و کاربردی در هنرهای مختلف از قبیل بناها، ظروف، منسوجات و ...
متن کاملجایگاه نقش ترنج در هنر دوره صفوی با تأکید بر قالی ، جلد قرآن و جلد شاهنامهها
نقش ترنج باوجود تعابیر زیادی که از نحوه پیدایش آن موجود است بهعنوان نقشی کاملاً ایرانی، از دیرباز در طراحی و تولید آثار هنری وجود داشته و به لحاظ زیبایی و کثرت از جایگاه ویژهای برخوردار است. ازآنجاکه دوره صفوی دوره شکوفایی و جمال آثار هنری بوده و در این دوره هنرمندان به خلاقیت در آثار هنری و اعمال سلیقه شخصی میپرداختهاند. این نقش در اکثر آثار هنری این دوره مانند قالی، جلد، گچبری، کاشیکا...
متن کاملتحلیل نگاره های فتح خیبر مربوط به دوره های تیموری، ترکمن و صفوی
Khyber event has a dominant, important and symbolic position for the Shiites. The event is represented on the painting version of various eras in different ways. In this study, three paintings of the conquest of Khaybar were analyzed which were related to Timurid (historical sketch), Turkmen (KHAVARAN-NAME), and Safavi periods (Falname) based on Shiite discourses (Twelve Imams). Shiite discours...
متن کاملمطالعه تطبیقی دو نگاره ی جنگ اژدها با رستم/اسفندیار در مکتب شیراز در دوره ی آل اینجو و تیموری
شاهنامه فردوسی یکی از آثاری است که نگارگران ایرانی در تمامی ادوار به مصور کردن آن علاقه نشان داده اند. شاهد این مدعا تعداد زیادی شاهنامه است که که از دوره اسلامی به جا مانده است. نگارگران مکتب شیراز نیز از این قافله جا نمانده اند. شیراز یک بار در حمله ی مغول و بار دیگـر در حمله ی تیمـور مورد هجوم قرار گرفت که در هر دو توانست با تکیه بر میراث هنری خود در نگارگری شیوه خاص خود را زنده نگه داردو به...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023